Het loopwerk en de cabines

Het loopwerk van de horizontale lift (de baan in baantaxi): de geleideweg
De geleideweg is de leibaan voor de automatische voertuigen. Het woord 'baan' in baantaxi. Het is een essentieel onderdeel van de horizontale lift om de cabines te leiden van A naar B. Voordat de cabines kunnen rijden zullen er immers kilometers geleideweg aangelegd moeten worden.

Hoe geleidewegen voordelig aanleggen?
Geleidewegen worden voordeliger als ze zo licht mogelijke zijn.  Door alleen kleine lichte voertuigen te gebruiken, hoeft de geleideweg lang niet zo groot en solide te zijn als voor spoor- en snelwegen. Daardoor is de geleideweg goedkoper dan spoor- en snelwegen en ook niet zo breed en hoog.

De lichte geleideweg wordt op palen gezet als een doorgaand viaduct. De geleideweg kan daardoor bestaande wegen volgen, zonder een hindernis te worden voor kruisende wegen. (Natuurlijk zou de geleideweg ook ondergronds aangelegd kunnen worden, als de samenleving bereid is de hogere kosten te betalen.)

Kun je de rails van de spoorwegen gebruiken voor de baantaxi?
De rails zijn wel goed, maar zijn nu niet geschikt voor baantaxi's:
*  De beveiliging van de spoorwegen is veelal niet geschikt voor de lichte baantaxi's. De beveiliging zou vrijwel geheel vernieuwd moeten worden.
*  Een tweede probleem is de bovenleiding: de kleine baantaxi's zouden grote en hoge stroomafnemers moeten hebben. Een oplossing zou een zogenaamde derde rail zoals bij de metro kunen zijn.
*  Een groter probleem zijn de overwegen. De baantaxi's rijden zo dicht achter elkaar, dat de spoorbomen bijna altijd dicht zullen zitten. De kosten om alle overwegen ongelijkvloers te maken zijn erg hoog. Een deel van dit probleem kan liggen in platooning. (Een aantal voertuigen rijden elektronisch gekoppeld aan elkaar). Maar bij druk baantaxi-verkeer helpt het niet meer.
*  Nog zo'n groot probleem zijn de aftaksporen (kenmerk 7): De meeste stations van de spoorwegen liggen niet aan een parallelspoor (een
   emplacement) maar aan het hoofdspoor. (de vrije baan) Doorgaande voertuigen moeten daardoor wachten voor stoppende voertuigen. Dat is
   de reden waarom intercity's niet kort na een stoptrein vertrekken, maar juist kort voor de volgende stoptrein: De interity nadert de stoptrein pas
   als de stoptrein aankomt op het volgende intercity-station.
*  Het grootste probleem echter is de wissels: baantaxi's rijden zo dicht achter elkaar dat een wissel geen tijd heeft om van richting te wisselen.
   De geleideweg voor de baantaxi heeft daarom geen wissels die omgezet moeten worden. De richting wordt door het voertuig zelf bepaald, net
   zoals alle voertuigen op de gewone wegen.
Maar, och, dat is niet erg: ook snelle intercity's en zware goederentreinen hebben zo hun eigen spoor. En sneltreinen overleven de baantaxi wel: nog nooit zal het voor- en natransport zo goed geregeld zijn als met de baantaxi!

Kun je fietspaden of autowegen gebruiken voor de horizontale lift?
Een andere manier is het gebruiken van speciale afgezette asfaltwegen. Deze zijn ongeveer net zo breed en sterk als een flink fietspad. De ParkShuttle maakt hiervan gebruik. Het is goedkoper en op het ogenblik gemakkelijker aan te leggen dan meer gespecialiseerde geleidewegen. De te behalen voordelen en prestaties zijn echter wel lager.
Wellicht dat een combinatie van geleidewegen op palen en op maaiveld goed kan werken. (op maaiveld bijvoorbeeld langs een kanaal.)

Kun je aangelegde baan ook gebruiken voor ander vervoer dan de horizontale lift?
Naast het gebruik door de baantaxi kunnen we de geleideweg geschikt maken voor andere vervoersmogelijkheden. Een aantal soorten geleidewegen zijnzelfs speciaal ontworpen voor Meervoudig te gebruiken Automatische Transportmiddelen (MAT).

vracht
Alle systemen maken efficiënt goederenverkeer mogelijk van kleinere eenheden vracht. Doordat er geen chauffeur nodig is, vervalt de noodzakelijkheid om goederen in grote eenheden te verplaatsen. Bijvoorbeeld: 1 grote zand-vrachtauto kan zijn lading verdelen over 20 zand-vracht-cabines.

Eigendom van een cabine. (een baan-wagen?)
De baan-wagen rijdt eigenlijk hetzelfde als een gewone cabine. En stopt ook gewoon op dezelfde stations als de andere cabines. Maar daarna wordt de baan-wagen naar de dichtstbijzijnde automatische "parkeergarage" gereden en opgeslagen. Sommige systemen van de horizontale lift zijn voornamelijk gericht eigen baan-wagens en andere willen dat juist niet. In principe zijn alle sytemen hiervoor later nog geschikt te maken (door het aanleggen van automatische “parkeergarages” en van stations met meer dan 1 aankomstspoor. Door meerdere aankomstsporen hoeven eigen en algemene cabinevoertuigen niet op elkaar te wachten).
Bij een station kan men dan eenvoudig de eigen baan-wagen oproepen. Die komt dan vervolgens automatisch voorrijden.
Het verschil tussen de algemene cabine en de baan-wagen is dus veel kleiner dan tussen het huidige openbaar vervoer en de eigen auto. Zonder eigen auto is men in zijn vervoersmogelijkheden beperkt en dat is een sterke aanschafmotivatie. Zonder eigen baan-wagen is men niet beperkt in de vervoersmogelijkheden. Sterker nog: de baantaxi is vaak sneller beschikbaar dan de eigen baan-wagen. Het voordeel van de baan-wagen is dat je het interieur kunt aanpassen aan de eigen wensen.

Grotere lichte cabines (een Baan-bus):
Het Deense RUF-systeem is ontworpen om baan-bussen te kunnen rijden. Ook de superbus van Wubbo Ockels is een soort niet-automatische baan-bus, als ie op zijn supersnel-weg rijdt. Een nadeel van baanbussen is, dat de geleideweg daarvoor wel sterker moet zijn, en daardoor wat duurder zal zijn. Baanbussen zijn dus vooral geschikt voor de grotere verkeersstromen.

Hybride cabines:
Dat zijn voertuigen die zowel automatisch op de geleideweg kunnen rijden, als wel over de gewone weg kunnen rijden. Deze voertuigen zijn op de geleideweg gelijk aan de liftcabines en baan-wagens, maar buiten de geleideweg lijken ze op elektrische auto's, elektrische taxi's en elektrische bussen. Maar omdat hybride voertuigen aan beide systemen moeten voldoen, hebben ze wel weer andere nadelen. Net zo als een vouwfiets, die ook moet doen met twee verschillende manieren van gebruik.

Pallet - voertuigen:
Op een pallet-voertuig kan een ander voertuig gezet worden, zoals bijvoorbeeld auto's. Daarmee lijkt het systeem op de zogenaamde auto(slaap)treinen, alleen opgesplitst in kleine eenheden. De voordelen van de baantaxi gaan hiermee echter voor een groot deel verloren. Mogelijk is het een tussenvorm van de huidige vervoermiddelen naar de horizontale lift.


De cabine (taxi in baantaxi): wie gaan er mee?
Wanneer de horizontale lift er is, zullen dan mensen ermee reizen? Er zijn goede redenen om wel de de horizontale luft te gebruiken. Ook kunnen er redenen zijn die u (nog) wellicht tegenhouden.

Waarom zullen mensen niet de horizontale lift gebruiken?
- Geen vertrouwen in automatische vervoermiddelen (alhoewel liften wel vertrouwd worden)
- Gebrek aan status (alhoewel concurrende baantaxi-aanbieders (op dezelfde geleidebaan) kunnen voorzien in diverse status-verhogende voertuigen)
- Het reisdoel mensen-kijken-tijdens-de-reis, is niet goed meer mogelijk. (alhoewel de baantaxi het wel mogelijk maakt om parkeerruimte om te vormen tot terrasjes.)
- Het lopen, rijden (met fiets, auto, step, rolskates) of laten rijden (taxi, bus, achterop) naar haltes een te grote opgave is (vooral in het begin, als er nog maar weinig geleidewegen zijn voor de baantaxi)
- Het netwerk van de baantaxi niet reikt tot (nabij) de bestemming. (Vooral in het begin, als geleidewegnetwerk nog in ontwikkeling is, een baantaxistation in een trein en busstation kan dan zeer nuttig zijn.)
- Het vergeten van spullen uit de baantaxi bij aankomst groot is. (alhoewel een baan-wagen dan een goed alternatief kan vormen)
- De nieuwigheid ervan een hindernis kan vormen om het te leren kennen, vooral voor oudere mensen. (alhoewel uitleg door deskundige leraren kan helpen, evenals de beschikbaarheid van reiskaarten met voorgeprogrammeerde reisdoelen.)


Waarom zullen mensen wel met de horizontale lift gebruiken?
- Het natransport na een treinreis wordt gedekt door de baantaxi, zoals de Parkshuttle in Capelle aan de IJssel. Zie de link naar mijn artikel over Uitgebreide Stationslocaties.
- Snellere reizen, door ontbreken van verkeerslichten en het zoeken naar de juiste weg.
- Geen stress meer tijdens het reizen (door drukte, verkeersveiligheid, aansluitingen, duister, sneeuw, ijzel, enz.)
- Een goed geweten: Het eigen gedrag draagt ertoe bij dat de verkeersveiligheid, de leefomgeving en het milieu wordt verbeterd. Het kan bijdragen tot een positief imago.
- Reistijd is geen verloren tijd meer, de gehele reistijd kan nuttig gebruikt worden, tot het sein komt dat de baantaxi binnen enkele ogenblikken zal aankomen op het gekozen station.
- Geen sores meer van het huidige openbaar vervoer: aanpassen eigen tijdschema aan dienstregelingen en vertragingen, overstappen en wachten op aansluiting, veelvuldig stoppen onderweg, lastige medereizigers en (op termijn) het lopen van het station naar de bestemming. (vele bestemmingen zullen graag een eigen halte hebben)
- Geen sores meer van de eigen auto: aanschaffen, tanken, olie verversen, onderhoud, ijsafkrabben, wassen, schoonmaken, APK, diverse verkeersboetes, koude start in de winter, oververhitte start in de zomerzon, zoeken naar een parkeerplaats, betaald parkeren en (op termijn) het lopen van de parkeerplaats naar de bestemming.
- Lagere reiskosten, vergeleken met de auto.
- Zelfstandig reizen van gehandicapten en kinderen vanaf ongeveer 6 jaar (door voorgeprogrammeerde reiskaart)
- Onbemand transporteren van goederen mogelijk omdat slechts mankracht nodig is voor het vertrek en de aankomst en de afhandeling van de goederen.
- Minder kans op betrokkenheid bij verkeersongelukken, en de moeiten daardoor kunnen onstaan. (het verkeer rijdt via een aparte geleideweg, en wordt niet meer geleid door verkeersdeelnemers die zich kenmerken door de grote verscheidenheid aan kennis, kunde en menselijke emoties.)