Horizontale lift en Nederland

Onbekend en toch voorop lopen?
Zo onbekend als de horizontale lift / baantaxi is,zo ver zijn we met de technologie en kennis. Wat is er zoal?

  • We hebben de ParkShuttle in Rotterdam / Capelle aan de IJssel, Bedrijventerrein Rivium. Een horizontale lift en voorloper van een echte baantaxi. En we hadden de cybercab op de Floriade 2012.
  • Een van de nog weinige horizontale liften die er wereldwijd zijn, is gebouwd door Nederlandse bedrijven in Masdar (Abu Dhabi).
  • Een tweede Nederlands bedrijf is de Suyzer. Gebruiken de bovenstaande horizontale liften nog een aangepaste gewone weg, de Suyzer heeft een eigen loopwerk. Daarmee is het gehele systeem efficienter. Er is nog geen Suyzer in werking, maar uit verschillende hoeken van het land is er al wel veel belangstelling voor.
  • Naast deze website, zijn er ook andere Nederlandse websites voor de horizontale lift / baantaxi. Ze benoemen dat met de amerikaanse term PRT (personal rapid transit).

In dit artkel beschrijf ik ze in het kort en kun je doorklikken voor meer info bij de makers zelf.

De Cybercab
Op de Floriade 2002 reden een soort baantaxi┬┤s:
Automatisch geleide voertuigen, die taxi-den tussen de voet en de (bijna) top van de heuvel, de Big Spotters Hill. Vandaar de naam: Cybercab. De heuvel is speciaal gemaakt voor de internationale land- en tuinbouw-tentoonstelling Floriade 2002 in de Haarlemmermeer-polder.
Ik was daar op woensdag 8 mei. Het was een nogal heiige en geheelbewolkte dag. Maar rond een uur of drie, brak de zon door en werd het druk voor de cybercabs. En de rijen voor de haltes groeiden en groeiden. Vrijwel iedereen ervoer het als een echte belevenis!
Zie: (komt nog).

De ParkShuttle
Sinds begin december 2005 rijdt er een opvolger van de 1e generatie ParkShuttles, namelijk de ParkShuttle. Dezelfde naam, want de fabrikant, uitbater, subsidieverlener en locatie waren hetzelfde gebleven. De locatie is Capelle aan de IJssel bij Rotterdam tussen metrostation Kralingse Zoom en kantorenpark Rivium. En het traject is toen uitgebreid! Van 1,4 naar 1,8 kilometer. Maar de ParkShuttle is ook groter geworden. Het is een echte People mover: Een kleine zelfsturende bus, die op afroep beschikbaar is. Het is dus geen baantaxi, maar ewel een soort horizontale lift. Duidelijk was dat Nederland toen al in de voorhoede liep van technische kennis en kunde op dit gebied!

Masdar PRT
Het verre buitenland, maar wel gemaakt door Nederlandse bedrijven!


Kijk eens op de site van Connexxion,
Frog en de specificaties bij 2GetThere: http://www.2getthere.eu/

De Suyzer
http://www.suyzer.com/nl/suyzer.htm

en over de Suyzer:
interview: https://www.youtube.com/watch?v=JsF9lv-24J4
in e52, een online journalistiek blad van Eindhoven:
- http://us9.campaign-archive1.com/?u=219da1619aa9cd4ee952a2310&id=781da27f5f
- https://e52.nl/ooit-met-de-suyzer-van-airport-naar-centrum-en-high-tech-campus/

Nederlandse websites:
http://www.prt-holland.nl/
http://milieuvervoer.blogspot.nl/